Hijam Irabot 122 Yaşında!

Jana Neta Hijam Irabot, 1951 yılında yaşamını yitirmiş, Manipurlu aktivist, şair, yazar, sporcu ve Manipur’da Marksizm-Leninizm’in gelişiminde öncü rol oynamış devrimcidir. Hindistan Komünist Partisi’nin Manipur’daki kurucu üyelerinden biridir.

Hapishane döneminde Hemanga Biswas ve J.Nandi gibi devrimcilerden etkilenen Irabot, 1943’te serbest bırakıldıktan sonra Manipur’dan uzaklaştırılır. Köylüler ve işçilerin arasında çalışmalarını yoğunlaştırır. Bir süre Bengal Komünist Partisi ile çalışmalar yürütür. Bu süre içinde Cachar köylü hareketini organize eder. Nisan 1946’da Manipur’a geri döner ve Manipur Praja Mandal isimli devrimci partiyi organize eder. 1948’de Calcutta’da gerçekleşen HKP’nin 2.kongresine delege olarak katılır. Aynı tarihte ilk kez Manipur Komünist Partisi inşa edilir. 29 Ekim 1949’da partinin yer altı faaliyetlerini örgütler ve yoğun baskı koşullarında Manipur gerici güçlerine karşı silahlı mücadele başlatır. 1951’de Anggo Tepelerinde yaşamını yitirir.

Devrimci Öğrenci-Gençlik Hareketi Bangladeş başkanı olan Atif Anik, Hijam Irabot’un doğumunun 122.gününde önemli bir açıklama yaptı:


Yoldaşlar, birlikte çalışan ve Manipur’un mücadeleci halkları,

Bangladeş Halkları adına Kızıl ve Devrimci selamlar. Yoldaş Hijam Irabot’un 122. doğum gününden önce size konuşma fırsatı verdiğiniz için teşekkür ederim.

Manipur Öğrenci Birliği’nin daveti üzerine, Hicam Irabat’ın doğum gününü anmak için buraya geldim. SSUM Genel Sekreteri Bushan, facebook üzerinden Devrimci Öğrenci-Gençlik Hareketi Örgütümüzü davet etti. Ulusal Komite davetiyeyi kabul etti ve beni buraya gönderdi. Bu yüzden, öncelikle, Sosyalist Öğrenciler Birliği’nin, bize Manipur halkı ile dayanışmamızı gösterme fırsatı veren dostlara teşekkür etmek istiyorum. Bugün, yoldaş Hijam Irabat’ın 122. doğum günü. Geçen 26 Eylül, ölümünün de 67. yıldönümüydü.  Bugün Manipur, Hijam Irabat’ın öngördüğü hedeflere halen ulaşmış değildir!

Mücadelede eden yoldaşlar,

Yoldaş Hijam Irabat sınıfsız bir toplum hayal etti. Bağımsız bir demokratik Manipur hayal etti. Hayatının sonuna kadar kavga etti. Ve bundan dolayı fiziksel koşullarına karşı savaşmak için fazla zamanı kalmamıştı. Typhoid nedeniyle enfekte olduktan sonra dünyayı terk etti.

Aslında devrimci yaşamın anlamı budur. Onun gibi olabildik mi? Onu ne kadar takip ettik? Bunları tekrar düşünmeliyiz.

Bizler Bangladeş halkı olarak, İngiliz karşıtı hareket sırasında, yoldaş Irabat’ın iki yıl boyunca Bangladeş’in Sylhet hapishanesinde tutulmasından ötürü gururluyuz. Bu andan itibaren hayatında büyük ideolojik değişiklikler oldu. Sylhet hapishanesi günlerinde kendini komünist olmak için eğitti. Bangladeşli yoldaşların Yoldaş Hijam Irabat’tan öğrenecekleri çok şey var. Onun devrimci yaşamından öğrenme arzusundayız.

Yoldaşlar, Manipur halkının uzun süredir devam eden devrimci bir tarihi var. Güney Asya’nın bütününde Manipur küçük bir alan olmasına rağmen, verimli toprakları dünyada mücadele bölgesi olmasını sağlamıştır. İngiliz karşıtı hareketin başlangıcından bugüne kadar, Manipur halkı, hakları için sürekli olarak savaş vermiştir. Manipur’un tarihini incelediğimizde, Manipur’un savaşan kadınlarının Manipur’un devrimci mücadelesinde hayati bir rol oynadığını görüyoruz. Toplumsal değişim mücadelesinde Manipur’un kadını izlenmesi gereken bir örnektir. Irom Sharmila Chanu’yu duyduk. Uzun haklı savaşının yanındaydık. Uzun özverili mücadelesi sonunda kazanamadı. Fakat Manipur halkı onun mücadelesinden öğrenmelidir. Sömürücü egemen sınıflar için insanların yaşamları değersizdir. Yani beklemek herhangi bir çözüm sunmayacaktır.

Devrimci değişimler için Manipur’un Marksist devrimci şiddet politikasına ihtiyacı var. Bu politika, revizyonist Manipur Komünist Partisi – Hindistan Komünist Partisi tarzından açıkça farklıdır.

Bugüne kadar binlerce insan ve devrimci savaşçı Manipur için savaşta hayatlarını feda etti. Çoğu milliyetçi mücadelelerde öldü. Yoldaş Hicam Irabat, diğer milletlere karşı savaşmanın yalnızca kendi halkının zararına olacağını söyledi. Bu nedenle, etnik mücadele sınıf mücadelesi ile ilişkilidir. Bağımsız bir ulusal kalkınma yalnızca sosyalist toplumda mümkündür. Milliyetler için özgürlük, bu nedenle sosyalizmi ve komünizmi kurma mücadelesinin bir parçasıdır. Umuyoruz ki, Manipur’un farklı etnik kesimlerindeki ezilenler de bunu iyi anlayacaktır.

Manipur ve bizim savaşımızın bir ve aynı olduğuna inanıyoruz. Güney Asya’daki ortak düşmana karşı birlikte savaşmalıyız. Güney Asya’nın devrimci savaşında omuz omuza karşı savaşmalıyız. Biz, Bangladeş halkı adına sizlere seslenmek istiyoruz. Güney Asya’daki devrimci mücadelede, bütün Güney Asyalıların demokratik gelişiminin mümkün olacağına inanıyoruz. Bu devrimci mücadelede, yüzlerce etnik grup bağımsız ve özerk gelişimin yararını görecektir. Güney Asya’nın sömürücü egemen sınıflarına karşı birlikte savaşmalıyız.

Son olarak, Manipur’un gençliğine bir şey söylemek istiyorum. Anayurdu korumak çok önemli bir konudur. Manipur toprağını son nefesine kadar korumaktan sorumlusunuz. Sizler, sabah saat sekiz – dokuzda yükselen güneşsiniz. Manipur işçi sınıfı ve köylülerinin önderliğine katılımınız Manipur mücadelesini hızlandıracaktır.

Mücadelede eden yoldaşlar,

Bangladeş halkı iyi durumda değildir. Faşizm kurulmuş bulunuyor. İnsanların her tür ifade biçimi engelleniyor. Madde 57 ve Dijital Güvenlik Yasası insanların sesini kesmek için halk karşıtı bir temelde çıkarıldı. Çiftçiler ürettiği ürünlerin maliyetini karşılayamıyor, işçiler yaşamları için asgari ücret dahi alamıyor. Çocukların eğitimi için iyi bir ortam bulunmuyor. Zenginler daha zengin oluyor ve yoksullar ise daha fakirleşiyor.

Ayrıca sınır ötesinde eyalet ve polis tarafından kullanılan bir terim olan “çapraz ateş” altında öldürülen binlerce devrimci var. Uyuşturucu karşıtı kampanya adı altında insanlar keyfi olarak katledildiler. Bangladeş yerlileri de kötü bir durumda. Bangladeş’in ezilenleri ve ezilen Manipur halkı birbirlerinin yoldaşıdır. Mücadelemize destek vermeniz için size çağrıda bulunuyoruz. İşçiler ve ezilen sınıfların bir yurdu olmadığına inanıyoruz. Bu nedenle, tüm dünyadaki ezilen işçi sınıfının mücadelesini birlikte ele almamız gerekiyor.

Kavganız bizim kavgamızdır.
Mücadeleniz mücadelemizdir.
Zaferleriniz bizim zaferlerimiz,
Yenilginiz bizim yenilgilerimizdir.
Farklı ülkelerden ve farklı milletlerden olsak bile,
Aynı ideolojiyle, stratejiyle ve aynı amaçla ilerliyoruz.

Ahmet Erdoğan

Dilbilim, Jeoloji, Leninizm ve Edebiyat alanlarında araştırmaları bulunmaktadır. Kuram Dergisi emekçi sınıflar ve üçüncü dünya kategorisini düzenlemektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Pin It on Pinterest